måndag 5 november 2007

Sjuka ideal


I går fick jag höra från en som jobbat på Slitz tidigare hur det går till vid fotograferingarna av de där brudarna med "perfekta" kroppar. De retuscheras till max, och det i sig visste jag väl, men dessutom bygger de upp i princip helt nya kroppar i datorn. En tjej med jättesnygg kropp fotades, men så var hennes bröst lite för hängiga så de byggdes genast upp så att de blev lite mer runda och fasta. Ansiktsfärgen plockas bort och läggs på i nyare, fräschare toner. De här sexiga underkläderna de har på sig läggs på senare, i själva verket fotas en del med mammatrosor på. Fastän jag någonstans vet att det är så här det går till blir jag ändå upprörd. Inte konstigt att vi tjejer går runt med mindervärdeskomplex när de tjejer som killar trånar efter är helt datoranimerade. De skulle lika gärna kunna dregla efter Jessica Rabbit. Det är helt sjukt att killar får tro att det faktiskt finns tjejer som ser ut på det där sättet och det är helt sjukt att vi tjejer kan få tro att vi faktiskt kan se ut så om vi äter rätt och tränar rätt.

3 kommentarer:

Emm sa...

Sånt här blir jag också förbannad på!!!
Skitvärld man lever i ibland!

Anna sa...

Och det är här en av fördelarna med att ha blivit äldre visar sig. Jo, det finns faktiskt en sån, i alla fall för mig. Man (jag) jämför sig själv inte lika mycket längre m såna där ideal. Men det gör mig inte mindre bedrövad över att veta att de finns många, många som mår mkt dåligt av dem. Vill inte tänka på hur min lilla tjej ev. kommer att påverkas om ett antal år...

30-nånting sa...

Exakt emm och anna. Vi börjar äntligen förstå hur det ligger till. Men de som tar in allt helt okritiskt (typ barn) och tror att allt som skrivs och visas i tidningen eller på tv är sant, hur ska de kunna stå emot?