måndag 13 oktober 2008

Förebyggande

I går var jag och E på den första delen av profylaxkursen som vi ska gå. För mig känns det jättebra att få lite mer information om hur jag praktiskt kan agera under förlossningen. Extra bra kändes det när instruktören sa att mammorna bara ska minnas två saker, andning och avslappning, resten är upp till partnern att komma ihåg.

E, som varit ganska lugn inför förlossningen hittills, bleknade när han insåg att han inte kommer att ha mig domderandes som vanligt utan att då kommer allt att vara upp till honom. Jag tror faktiskt att han är mer nervös nu än han var innan kursen startade. Men vi har ett tillfälle till på oss då E förhoppningsvis får lära sig lite mer handfasta tips om hur han kan hjälpa och stötta mig.

En av övningarna var också en simulerad värk, E fick nypa mig på lämpligt ställe och jag skulle andas bort den värsta smärtan. Något som gjorde mig lite skraj var att se hur glad E blev över att få åsamka lite smärta. Men jag andades mig igenom tjuvnypen och det gick riktigt bra faktiskt. Nu ska vi öva hemma så att jag kommer ihåg att andas när det väl är dags.

Inga kommentarer: