fredag 24 oktober 2008

Brottets bana

På affären i går såg jag också en liten pojke som verkar gå en ljus framtid till mötes.

Mamman stod i kassan och betalade och lillkillen höll upp två DVD-filmer som han så gärna ville ha. Mamman sa nej, det skulle minsann inte bli några filmer i dag och bad honom ställa tillbaka dem. Han gick tillbaka till stället, fifflade lite med något och så såg jag honom gå förbi mig, med händerna bakom ryggen och en film i vardera hand.

Hans mamma stoppade honom och sa åt honom på skarpen att ställa tillbaka filmerna. Han lommade tillbaka till hyllan igen och när han kom fram bakom stället hade han båda händerna bakom ryggen igen. När han passerade mig såg jag att, jodå, han hade ställt tillbaka den filmen han uppenbarligen ville ha minst men höll den andra bakom ryggen. Denna gången hann han längre innan hans mamma såg vad som pågick och fick lotsa tillbaka honom till hyllan igen.

Jag stod och skrattade för mig själv. Han kanske inte gör sig en karriär på den brottsliga banan på grund av sin slughet, men bara hans envishet räcker långt.

Inga kommentarer: