måndag 8 oktober 2007

Annat ljud i skällan

På tåget slogs jag av en tanke. Det här med att utstöta ljud verkar vara högst personligt. Själv har jag inga problem med att till exempel nysa högt om det är okända personer runtomkring. Men jag tycker att det är mycket pinsamt om jag råkar snarka till när jag sover på, låt oss säga, ett tåg.

Bakom mig i dag satt en man som inte hade något problem med att utstöta ljud. Ungefär en gång i kvarten gäspade han och i samband med detta utstötte han något som lät ungefär såhär "Uuuuääähähä". Sedan suckade han djupt och stånkade och stönade lite allmänt.

När jag och E var i New York i januari var vi på en bar och jag gick på toaletten. Det var en sådan där båstoalett och en annan tjej gick in på en toalett samtidigt som jag gick in. Jag gjorde min grej och vad hon gjorde, det hörde jag tydligt. För jäklar vad hon satt och tog i. Hon nästan krystade fram det som skulle ut.

Själv har jag svårt för båstoaletter just på grund av att allt man gör verkligen hörs på sådana. Men hon visade inga sådana skrupler. Är det jag som är för pryd och otäck som tycker att det är lite osmakligt och irriterande (se: Uuuuäääähähä) att få höra ljud som dessa?

4 kommentarer:

Emm sa...

Du är inte pryd! Jag hatar ljud människor ger ifrån sig. Det borde varra lag på äckliga ljud och äckliga beteenden på allmäm plats. Petande i näsor och andra otrevligheter. Det man vill göra tycker jag man ska göra i sin ensamhet!!!!!

30-nånting sa...

Tack för det emm. Skönt att höra att jag inte är ensam om att bli "lite lätt" irriterad på ljud. Särskilt de som återkommer med ganska regelbunden frekvens kan jag bli galen på.

Anonym sa...

Att nysa är väl helt okej, bara man inte sprejar ner någon :P (det sägs ju att det t o m är farligt att kväva nysningar!?) Högljudda och frekvent återkommande gäspningar kan däremot vara ganska störande tycker jag också.

30-nånting sa...

lise, jag håller helt med. Det var med en nästan overklig precision som han gäspade. Nästan så att jag kunde ställa klockan efter honom... Vad kul att få en ny stämma här på bloggen. Jag måste genast kolla in din.