fredag 7 november 2008

Four eyes

Jag har haft glasögon sedan i sjätte klass. Jag behöver inte använda dem hela tiden, mitt synfel är inte kraftigt, men jag har alltid sagt att jag har dem när jag ser på tv eller läser. Det är inte sant.

Enda gången jag brukar använda mina glasögon är när jag går på bio eller när jag tycker att jag behöver lite extra pondus på jobbet. Glasögonen är en mask jag tar på mig för att bli extra bestämd.

I går satt jag framför tv:n och E tittade på mig. "Ser du dåligt?" frågade han. "Hurså?" kontrade jag. E imiterade mitt kisande (och jag undrar hur min bekymmersrynka kunnat bli så djup) och rotade fram mina glasögon ur min väska. Jag tog på mig dem och, jädrar, vilken skillnad det blev. Inte konstigt att jag haft ont i huvudet ofta på senare tid.

Från och med nu är det fritt fram att kalla mig glasögonorm.