fredag 7 december 2007

miss handyman

en bra tjej reder sig själv heter det va?

vår köksfläkt har inte fungerat sedan vi flyttade in. men det har vi inte fattat förrän det blev så pass kallt att vi blev tvungna att stänga alla fönster i kök och vardagsrum. efter det har vi gått och klagat på fläkten och antagit att det är kvinnan som bodde i lägenheten innan oss som har strulat till det när hon rengjorde fläkten. vi har dock inte gjort en ansats till att undersöka saken närmare.

i går gjorde jag slag i saken och ringde viecevärden. märk väl att jag fortfarande aldrig hade tagit bort filtret på fläkten för att se hur det såg ut därunder. vicevärden återkom i dag. som vanligt, vilket jag hatar över allt annat, frågade han om jag hade någon tekniskt lagd därhemma (underförstått en karl) och jag svarade självklart nej på den frågan. jag och e är precis lika ohändiga och otekniska. med en nedlåtande ton frågade han mig flera gånger om jag vridit på vredet till fläkten för att se om något händer och varje gång fick han ett jakande svar på den första frågan och en nekande på den andra. jag tycker egentligen att det är hans uppgift att komma och fixa det här och efter många om och men bestämde han sig för att titta förbi i eftermiddag. jag tackar och lägger på luren.

plötsligt inser jag att öppnat pandoras ask. jag kommer inte att ge mig förrän jag fått fason på den där fläkten. så i en konsigt vriden, framåtböjd ställning började jag identifiera fläktens beståndsdelar och efter diverse oartikulerade utrop och knak i nacken fick jag till det. äntligen har vi en fläkt som faktiskt verkar göra det den ska och äntligen slipper vi lukta stekos från morgon till kväll. hurra för mig!

gissa om samtalet till vicevärden nyss var skönt att göra...

3 kommentarer:

Alla mina pojkar sa...

Självklart är det okej! Vad gulligt av dig!:) Ska se om jag lyckas göra detsamma, är inte alltid vän med blogg.se hihi!
och du! Var glad att du HAR en köksfläkt, det har inte jag. Plus att min lägenhet INTE är genomgående. Hmm.. osigt värre efter lite kockande i köket..

Emm sa...

bra jobbat!!!!1

30-nånting sa...

tack för det emm, och alla mina pojkar - det är jag. speciellt nu när vi har en fläkt som funkar.