torsdag 27 september 2007

Hate to say I told you so

Fem saker som gör att jag föraktar mig själv en smula:

När jag ska tränga mig förbi folk eller hamnar i en situation där man möter någon och blockerar vägen för varandra börjar jag mumla något lite halvhögt om situationen, men tystnar mitt i meningen och slinker iväg.

Att jag fortfarande kan skämmas för saker jag gjort eller sagt som hände för länge längesedan. Till exempel kan jag fortfarande sitta med skammens rodnad på kinderna när jag tänker på den där festen vi var på i gymnasiet med ett gäng killar jag aldrig träffat förut. Självklart var det en av dem jag tyckte var snyggast och självklart var det han som gick in på toan efter mig när jag blivit jättedålig i magen av allt öl. Och självklart förnekade jag att det var jag som åstadkommit lukten!

Att jag inte kan låta bli att glo på människor. Det kan vara sådana som jag tycker ser märkliga ut, sådana jag kan fantisera ihop en historia om eller sådana som ser ut så som jag skulle vilja se ut.

Att jag inte kan låta bli att tjuvlyssna. Jag låtsas läsa min bok men egentligen fladdrar mina öron som kolibrivingar när jag hör något intressant bakom, bredvid eller framför mig.

Att jag har så lätt att komma på saker till den här listan. Det skulle lika gärna kunna stå tio saker, eller tjugo. Mitt nästa projekt blir att komma på fem saker som gör att jag verkligen gillar mig själv. Men den listan lär ta längre tid att skriva.

Inga kommentarer: