tisdag 12 februari 2008

One hand in my pocket

Jag och en kompis hade en mycket intressant diskussion för ett tag sedan. Vi pratade om onani och om hur lite vi, som tjejer, har pratat om ämnet jämfört med våra andra sexuella erfarenheter.

Bästa J fick genomgå ”the talk” med sin mamma för länge sedan. Den mamman gjorde klart för henne att alla onanerade, så även hon. Min kompis ville bara gå och dö och försökte glömma det här så fort som möjligt. Men hon hade hört det i alla fall. Hennes mamma onanerade! Jag fick aldrig något sådant snack. Ibland kan jag också tänka att det skulle ha varit bra att få. För trots att man inte vill veta någonting om ens föräldrars sexliv finns det ändå en viss trygghet i att veta att till och med de gör det.

Själv växte jag upp med den inställningen att alla killar onanerade till höger och vänster. Men det var lite mer oklart för mig om tjejer verkligen gjorde det. En av mina klasskompisar frågade mig och ett par andra tjejer när vi gick i mellanstadiet om vi någonsin hade onanerat. Under den här perioden hade vi bara precis börjat utforska våra kroppar och jag svarade med en motfråga, om hon hade gjort det någon gång. Aldrig i livet, svarade hon. Fy fan vad äckligt! Efter det var det ingen som vågade bekänna något även om vi hade velat. Den kommentaren förstörde ganska mycket för mig, för gjorde ingen annan ”det där” så kunde ju inte jag göra det heller.

Sedan Världens Sötaste Brorson kom till världen har jag också funderat en del på hur vi förhåller oss till pojkars och flickors utforskande av den egna kroppen. VSB går ju och pillar på sin lilla snopp så snart tillfälle ges. Så fort den får se dagens ljus är han där och drar i den och vi vuxna bara bekräftar att han har en snopp, varje gång vi ser honom göra det. Svårare är det med småtjejer. Där kan det snarare vara så att de uppmanas att ”sluta gräva” och pillandet får absolut inte ske bland folk. Redan där sätts standarden, att det är mer okej som kille att röra vid sig själv och det är mer tabu som tjej.

Det här tabut känner jag att både jag och mina kompisar till stor del också har lagt på oss själva, genom att aldrig prata om onani. Så nu, i vuxen ålder, tycker jag att det är otroligt befriande att få lufta mina tankar och funderingar tillsammans med mina vänner.

4 kommentarer:

Sabina sa...

Vilket otroligt bra inlägg, du har helt rätt, det är tabu av någon anldening att prata om det överhuvudtaget och jag känner att jag nästa blir lite röd bara av att läsa, VARFÖR är det så???
För det är ju oki för killar.

Mmmm mycket mycket intressant. Tål att fundras på, jag vet att vi diskuterade mens i högstadiet och bara det vara ju så pinigt så att vi inte ens kallade det för mens utan, "spunk", så löjligt.

30-nånting sa...

Tack sabina, jag har verkligen börjat fundera på det här sedan jag och några av mina vänner pratat om det. Vi har alla ganska liknande erfarenheter och det visar det ju sig att du också har...

Anonym sa...

ja, det �r dags att vi b�rjar lufta v�ra erfarenheter. vi har dem alla, s� varf�r ska de d�ljas?

Anonym sa...

Jag gillar sex!