måndag 4 februari 2008

Drömmen om ett ex

Jag drömde om ett ex i natt. Min före detta chef mer specifikt. Hon och jag gick inte ihop för fem öre. Jag hade aldrig varit med om det tidigare så det tog ett tag innan jag överhuvudtaget fattade vad jag gjorde för fel. Vi skulle bara inte ha jobbat ihop, punkt slut. Vi tog fram de sämsta sidorna hos varandra.

Men eftersom jag är jag och står på min sida kan jag ju roa mig med att räkna upp vad jag tycker att hon gjorde fel.

Hon förutsatte att allt jag gjorde skulle bli fel (vilket det sedermera också blev - självuppfyllande profetia någon!?). Hon kontrollerade minsta lilla sak jag gjorde. Hon tog kred för det jag hade gjort bra. Efter en timmes "utvecklingssamtal" där hon spenderat tiden med att förklara för mig vad jag gjorde fel/dåligt frågade jag om hon hade något positivt att säga. "Du är en jättetrevlig tjej", fick jag till svar.

Listan skulle kunna göras mycket längre, men av självbevarelsedrift har min hjärna lagt ner tankarna på hur otroligt dåligt jag mådde under det år vi jobbade tillsammans.

Hur som helst drömde jag om henne i natt. Vi såg exakt likadan ut i håret förutom att hon såg fräsch och nypiffad ut och mitt hår var råttfärgat. Helt otippat hade vi ganska trevligt, jag kunde till och med dra några ironiska skämt om hur dåligt vi jobbade ihop och hon skrattade. Precis när vi skildes åt sade hon dock att jag såg lesbisk (!) ut.

Märklig dröm och vem vet, kanske möttes vi drömmen och har gjort upp med varandra för gott. En sak vet jag dock säkert och det är att den där tjejen kommer att göra en grym karriär. Man är inte så där duktig på att trycka ner andra för ingenting och jag önskar henne lycka till - så länge jag inte står i hennes väg.

2 kommentarer:

Strawberry milkshake sa...

urk, jag vill verkligen inte tro att man måste trycka ner andra på vägen upp. men efter två år på min sugiga arbetsplats så undrar jag om det kanske inte är så trots allt. tur att du inte behöver jobba med henne längre iallafall.

30-nånting sa...

strawberry, jag vet. Jag ville inte heller tro det innan vi jobbade ihop, men det är vad hon har lärt mig. Och jag är mycket glad över att jag inte blev kvar där.