torsdag 7 juni 2007

Barnskrift

Jag hade svårt att somna i natt. Låg och tänkte på allt möjligt mellan himmel och jord. Helt plötsligt tänkte jag på hur jag märkte en del av mina böcker precis när jag lärt mig skriva.
Jag lärde mig läsa vid 5-års ålder och skrivandet tog väl fart någon gång efter det. I mina favoritböcker från den perioden står det att läsa:

DENNÄ BOKÄN TiLLHÖR

och så mitt namn såklart. Inte så svårt att lista ut vad som står, men ändå intressant hur det kunde se så rätt ut för mig.
Men det absolut roligaste är ändå min vän E:s lilla lapp som hennes mamma hittade när hon var ca 5 år gammal. E var jättekär i grannpojken Robert. Så kär att hon kände sig tvungen att skriva ner sin kärlek på en bit papper. Hon satte sig ner och skrev:

Jag älskar Robert!

Det är bara det att på lappen står det:

Jag tärär rät Räbert

Än i dag hävdar E att det är hennes mamma som på något vis manipulerat papperslappen!

Inga kommentarer: