tisdag 29 januari 2008

Försiktigt...


Lärarinnan bjöd med mig på en förhandsvisning i går. Vi hade ingen aning om vad vi skulle se, men det visade sig att det var Ang Lees nya film, Lust, Caution, som visades. Filmen utspelas i Hong Kong och Shanghai och presenterades som en erotisk thriller.

Jag håller inte riktigt med. Filmen var jättebra, men precis som i Brokeback Mountain är det en långsam film där otroligt mycket händer utan att det är några stora gester eller stora ord inblandade.

Sedan var det det här med sexscenerna. De var otroligt explicita och det var lite kul för varenda gång paret hade sex på bioduken var det som om publiken höll andan. Det gick inte att undgå vad som hände framför oss. Så snart scenerna var över började folk röra på sig igen, harkla sig, andas.

Filmen var 2 timmar och 37 minuter och det enda på min kropp som kände av den tidsrymden var arslet. Grym träsmak.

Jag vill i alla fall rekommendera den här filmen. Det är alldeles för sällan jag tar mig iväg och ser en film som inte är engelskspråkig - tyvärr - och är ni också dåliga på det tycker jag att ni kan göra ett undantag för den här filmen. Det är en film som stannar kvar hos en och jag tror inte riktigt att jag har smält den än.

2 kommentarer:

Strawberry milkshake sa...

Oj, låter spännande!

30-nånting sa...

Se den gärna...men frågan är vad de gör åt sexscenerna i USA?