torsdag 21 augusti 2008

Runaway train

Jag missade mitt tåg till Falun på grund av strul med tunnelbanan. En resa, som i vanliga fall inte tar mer än 20 minuter, tog mig en timme ganska precis. Jag kom inspringande till stationen precis i samma stund som tåget avgick.

Men, inget ont som inte har något gott med sig. Tre böcker hann jag köpa varav två av dem i princip är lästa. Maskrosungen av Sandra Gustafsson är utläst. Den var otroligt utlämnande, hemsk, förfärlig och bra. Som vanligt när jag läser hemskheter som verkligen hänt är det något i mig som stänger av, som inte vågar ta till sig det ögonen registrerar. Enda gången jag lät tårarna flöda var när jag läste Sandras tack. Hon är bra hon, Sandra.

Sedan blev det chick-lit. Nästa sak på min lista av Jill Smolinski. Den höggs i förbifarten och hittills måste jag säga att den har överträffat mina förväntningar. Har inte läst ut den än men hittills känns den klart läsvärd.

Nu har jag Roslund & Hellström kvar. Edward Finnigans upprättelse. Jag läste Odjuret och Box 21 under semestern. Inte den mest avkopplande läsningen kanske, men grymt och bestialiskt kontrasterar finfint mot en sandstrand, strålande sol och loja dagar tycker jag.

Inga kommentarer: