torsdag 28 augusti 2008

Finnigan

I går läste jag ut Edward Finnigans upprättelse av Roslund & Hellström. Oj vad bra den boken är. Jag tycker väldigt mycket om de två böcker jag tidigare läst av dem, men den här boken är nog den bästa ändå.

Boken tar upp frågan om dödsstraff och det här har gjort att jag i dag känner ett stort behov av att läsa mer om hur stater kan tycka att det är okej att ta livet av någon. Jag kan förstå att man som familjemedlem till en mördad person vill hämnas på värsta tänkbara sätt, men inte att en jury eller en domare kan utdöma ett sådant straff och således tvinga andra att ta livet av en människa.

Så nu vill jag läsa mer om hur avrättningar går till, jag vill se spelfilmer, dokumentärer som debatterar frågan. Och samtidigt vill jag inte veta, vill inte tänka på det och inte se det.

Inga kommentarer: