tisdag 22 maj 2007

Klassiker

Jag läser mycket. Har alltid en bok med mig på tunnelbanan och det sista jag gör innan jag somnar är att läsa ett par sidor i en bok. Oavsett vilken tid jag kommer hem. Men jag har nästan aldrig läst en klassiker. Av någon anledning har jag börjat känna att det är dags att förkovra mig. Jag måste ju ha missat något eftersom de har blivit klassiker. Så jag började med något som kallades "en modern klassiker". Paul Austers New York-trilogi. Fy faen vad tråkig den var. Tyvärr lider jag av ett syndrom som gör att jag ändå måste läsa ut en bok när jag väl börjat. Så jag läste ut den...och det är ett antal timmar av mitt liv som jag aldrig kommer att få tillbaka.

Efter mitt första försök gav jag mig på Wuthering Heights. Jag kunde i snitt läsa en sida innan jag somnade. Nu är jag inne på Gösta Berlings saga. Det går tröööögt. Och jag har fortfarande Jane Eyre kvar att läsa. Strindberg och Hemingway kommer jag inte ens att försöka mig på, för att inte tala om Kafka.

Nej, hädanefter ska jag hålla mig till äkta litteratur. Deckare, chick-litt och lite tantsnusk på toppen.

1 kommentar:

Anonym sa...

hehe, know the feeling. Men Kafka är inte så svår som man kan tro! Jag har en tunn en som du kan låna. Faktiskt rentav rätt bra ;) Sen gillade jag "Svindlande höjder" också, var dock ung och romantisk på den tiden då jag läste den - kanske hade något med saken att göra.
Vilhelm Moberg är annars tips på klassisk litteratur som både är lättgenomtränglig och bra.
/Hobby-litteraturvetaren AK :)