fredag 27 februari 2009

Säljstyrka

Säljare som försöker sälja genom att ge dåligt samvete är banne mig den absolut värsta sortens säljare. Och uppenbarligen ganska inkompetenta eftersom de måste slå under bältet. Att sikta in sig på dåliga samveten är ju en barnlek.

Min irritation över den här typen av säljare har ökat markant den senaste veckan.

Förra veckan ringde det en försäkringsmäklare från Skandia till mig. Hon började prata barnförsäkringar och jag försökte hejda henne genom att säga att vi redan tecknat en barnförsäkring för Mira (pluspoäng för ansvarstagande föräldrar). Hon frågade vilket bolag vi tecknat med och när jag berättade det började hon genast berätta om alla nackdelar den försäkring vi har valt har. Punkt efter punkt räknade hon upp, men hon undvek självklart att berätta om nackdelarna deras försäkring har. Efter många om och men fick jag henne att förstå att vi inte var intresserade och vi lade på. Men hon lämnade en fadd eftersmak efter sig. Har vi valt den sämsta försäkringen till vårt barn? Det vill vi ju inte göra. Och det dåliga samvetet började gnaga.

Hur det än blir, vare sig vi behåller den försäkring vi redan tecknat eller tecknar en ny står en sak klar. Vi kommer aldrig att teckna en försäkring med Skandia.

Så kommer vi till dagens datum. Jag är ute och promenerar med Mira i vagnen och passerar ett torg. Där står en tjej som ska försöka dra in pengar till Läkare utan gränser och hon frågar mig när jag passerar om jag vill hjälpa utsatta människor. Vad gör man? Jag skakade på huvudet för att visa att jag inte tänker skänka pengar i dag och får genast tillbaka "Inte!?"

Åh, jag blir så arg så jag kokar när jag tänker på det. Hade jag bara varit lite mer snabbtänkt (jag lyckas aldrig med en bra comeback) hade jag vänt om och fått henne att förstå att hennes taktik är den allra sämsta för att få mig att skänka pengar. Dessutom har hon ingen aning om vilka organisationer jag stöder eller vart jag vill att mina pengar ska gå.

Så, det var min kräka för den här fredagskvällen. Nu tror jag att jag tar helg.

Inga kommentarer: