onsdag 30 april 2008

Bok-enkät

Mats lade ut den här på sin blogg och jag kunde inte låta bli att besvara den. Kör på ni också vettja!

1. Vilken bok läste du senast?
- I går läste jag ut Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver. Suverän bok men ibland hade jag besvär med hur jag skulle förhålla mig till den, ibland kom den lite för nära sådana där mörka, förbjudna tankar som jag kan ha.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
- Jag började slöläsa en gammal Rosamunde Pilcher (jag älskar hennes tidiga böcker) I tvillingarnas tecken. Jag tycker hemskt mycket om hennes miljöer i Skottland och Cornwall. Men egentligen väntar jag på min beställning av Inte han av Sheila O'Flanagan. Jag måste lätta upp stämningen efter den senaste boken.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
- Det överväger nog en del åt det kvinnliga hållet (mina chick-lit börjar flyta ut lite överallt), men kanske 65/35.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
- Det beror på hur bra jag tycker att boken är. Men jag kollar alltid hur mycket jag har kvar på kapitlet, jag tycker inte om för långa kapitel.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
- Jag har börjat "lyssna"/läsa mer på bloggar om vilka böcker folk gillar. Sedan lyssnar jag på mina vänner såklart och jag läser recensioner men kommer oftast inte ihåg vad jag läst när jag står inne i bokhandeln.

6. När blir en bok för lång?
- När det börjar närma sig 600 sidor blir jag lite trött redan innan jag börjat.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
- Ja, chick-lit läser jag hellre på originalspråk. Jag har nog lite prestationsångest vad gäller att läsa på engelska i andra genrer.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
- Flyga drake av Khaled Hosseini har jag lobbat för länge nu. Hittills har jag inte lyckats övertala en enda om att läsa den och jag fattar inte vad jag gör för fel.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
- Nej, och det är mitt stora, stora handikapp. Jag tvingar mig ändå igenom den där skiten, irriterad och frustrerad.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
- Inte så svårt att gissa kanske, men chick-lit och deckare finns det gott om. Jag är väldigt förtjust i seriemördarböcker. Jag äger inte en enda biografi.

Inga kommentarer: