måndag 15 december 2008

Till Pyret - vem du än är

Skötbordet är på plats. Dina kläder är tvättade och inlagda i skåpet som står i det rum du ska flytta in i om några månader. Din säng står bredvid vår. Vi kommer att ligga nära varandra ska du veta. Din vagn står i hallen, redo för långa promenader i ur och skur.

Vad väntar du på?

Trots att jag vet att du kommer närmare oss för varje dag är din existens ändå som en skugga, en hägring, vid horisonten. Det känns fortfarande helt ofattbart att vi ska bli föräldrar. Dina föräldrar. Ändå vill jag inget hellre.

Jag är nyfiken på vem du är. Är du temperamentsfull eller lugn, glad eller ilsken, trygg eller lite nervös? Vilka drömmar kommer du att ha när du växer upp? Vad kommer vi att bråka om och vad kommer vi att skratta oss fördärvade åt? Jag längtar efter att se på vilket sätt du liknar oss, både till sättet och utseendet, och vilka delar som bara är du.

Hur som helst vill jag att du ska veta att vi känner oss redo nu. Så redo som man någonsin kan känna sig inför något man aldrig tidigare varit med om. Vi vill ta hand om dig, få dig att känna dig trygg, älskad och viktig.

Så kom nu. Vi väntar här med öppna famnar. Dina föräldrar.

7 kommentarer:

Emm sa...

Till och med jag blir sugen på att skaffa barn när du skriver så här fint....
Pyret trivs i din varma mage. Ät glass så blir det kallt!

Strawberry milkshake sa...

Så himla himla fint!

Anna sa...

Jättejättefint! Blev alldeles tårögd här inne på mitt lilla kontor.

Anonym sa...

Åhhhhh, så fint !! Nu kommer h*n säkert snart..

30-nånting sa...

Emm, haha suget slår till när man minst anar det.

Jordgubben och Anna, tack!

M, jag hoppas det.

Anonym sa...

Jag blev rörd. Det blev säkert Pyret också, kanske såpass rörd att den börjar röra på sig.

30-nånting sa...

Tack Linnea. Vi hoppas på det.