måndag 22 december 2008

48 timmar - Recensionen

Plus: De fantastiska barnmorskorna under förlossningen (jag hann träffa tre stycken totalt under mitt 46-timmars värkarbete). Jag blev lite kär i varenda en av dem.

Minus: Att det verkar finnas någon löjlig regel för hur öppen man måste vara för att få stanna kvar på förlossningen. Det var inte roligt att bli hemskickade på tisdagkvällen med rådet att försöka sova lite.

Plus: Att de har hjälpmedel att ta till när kroppen sviker.

Minus: Att min kropp svek mig. På ett halvt dygn gick jag från att vara öppen 3 cm till att vara öppen - just det - 3 cm.

Plus: LUSTGAS! Herregud vilken härlig fylla jag fick. Jag längtar verkligen till champagnen på bröllopet i sommar. E tyckte också att det var kul att träffa mitt gamla jag. Jag skämtade, hittade på olika förkortningar som ingen fattade och yrade på i största allmänhet.

Minus: Att jag helt hade missat att använder man bara lustgas betyder det att man inte har någon bedövning när det är dags att krysta. Det kändes lite ... besvärligt.

Plus: Es närvaro vid förlossningen hade jag inte klarat mig utan. Han var det bästa stödet jag någonsin kunnat tänka mig och gjorde att jag kunde slappna av helt mellan värkarna.

Minus: Att det kunde ta sådan tid! Vi var ju beredda redan på tisdagen.

Plus: Det absolut största måste ju ändå vara det här:

Och till det finns det inget minus!

11 kommentarer:

Amanda sa...

Helt ljuvlig.

Beundrar ditt goda humör!

30-nånting sa...

Tack Amanda! Med lustgas är det lätt att vara på bra humör, haha

Anonym sa...

Åh vad fantastiskt söt hon är! Grattis igen :)

Anonym sa...

Ååååå, så fin hon är! Ljuuvlig!

Emm sa...

Jag brukar generellt tycka att bebisar är rätt fula, men helt ärligt, din bebis är ju helt bedårande söt! Ser ut som om hon har varit på solsemester och fått en härlig gyllenbrun färg och blonderat hår. Hon kommer bli farlig när hon blir stor ;-) Värsta killmagneten :-)

KRAM och bra jobbat!!!!!

30-nånting sa...

Tack Sofia, suziluz och Emm!! Vi är rätt nöjda med vårt jobb måste jag säga ;-)

Jessica sa...

åh sicken goding! jag längtar så! älskar det du skriver, "och till det finns det inget minus!" underbart!

Rebecca sa...

ett sent men hjärtligt grattis. Så fin! Jag får tårar i ögonen. Njut av jule- och bebisbubbla nu.

Kram!

30-nånting sa...

Tack Jessica och lycka till! Snart har du ett litet knyte hos dig.

Rebecca, tack och kram!

Terése sa...

Stort grattis till er båda!

Vilken liten sköning.

Lustgas är grejjen. Jag vägrade släppa masken. Barnmorskan tyckte jag skulle andas vanlig luft ett tag, men hon tordes inte ta den ifrån mig.

30-nånting sa...

Tack Terése, lustgasen var långt bättre än jag kunde föreställa mig!