fredag 30 oktober 2009

Lagt kort ligger

Jag och Mira tog en liten tur ner till vårt lilla centrum nu på eftermiddagen. Inne på en frisersalong satt två äldre damer som såg ut som om de hade varit för att få håret lagt.

Lägger ni erat hår?

Tror ni att vi kommer att göra det när vi blir äldre?

Min farmor var, in i det sista, jättenoga med sitt hår. Jag och mamma hjälpte henne att permanenta håret och hon lade det alltid när hon skulle göra sig fin. Jag lägger inte ner så mycket tid på mitt hår. Visst, jag känner mig alltid extra fin om jag har en bra hårdag. Men jag lägger inte manken till om jag inte har det.

Men i dag fattade jag ett beslut. När jag når en aktningsvärd ålder ska jag också lägga mitt hår. Because I'm worth it!

2 kommentarer:

Stycket sa...

Jag har aldrig fattat vad det betyder, att lägga sitt hår? Läggningsvätska har man ju sett men vad betyder det? Är det ett annat ord för att bli stylad? Tvätt och fön?

// Svar till "Uppriktigt nyfiken"

30-nånting sa...

Som jag har fattat det så är det läggningen som ger tanterna de där fina vågorna. Man rullar upp det på spolar, droppar på läggningsvätska och låter det torka och sedan, när spolarna tas ut, får man de där karaktäristiska tantvågorna i håret. (Som en permament, fast inte permament...)