torsdag 17 september 2009

Aja baja

Är det någonting jag avskyr så är det att bli förmanad av okända människor. Det har hänt två gånger under ganska kort tid och har att göra med att jag blivit mamma. Innan dess tyckte nog de flesta att jag fick sköta mitt och de sitt. Men nu är det tydligen fritt fram att säga hur jag ska göra saker.


Först var det en mamma som kom fram till mig på ICA och sa att min vagn var värdelös, hon hade haft en likadan själv som gick sönder när hon skulle kliva av bussen och barnet hade flygit ur vagnen. Det skulle ju vara helt förskräckligt om något sådant hände. Men jag hade ändå svårt att ta hennes säkerhetsförmaningar på allvar när hennes unge satt i en bilbarnstol som balanserade på en syskonvagn modell äldre.


I dag på bussen var det en annan kvinna som sa åt mig att Mira inte får äta på nycklarna. Visst, de är nog inte särskilt fräscha men vagnen är mindre och mindre rolig att sitta i och jag tar till det som krävs för att vi ska ta oss de sista hållplatserna. Hon inledde dessutom med att Mira kan bli tungmetallförgiftad av nycklarna, fortsatte sedan med att nej, det kunde hon kanske inte men särskilt fräscha är de inte och slutklämmen var att jag väl inte ville att Mira skulle få svininfluensan(?).

Herregud vilken usel morsa jag är. Jag förgiftar mitt barn i en säkerhetsrisk till vagn. Stackar unge, hur ska hon klara sig här i livet.

2 kommentarer:

ak sa...

Fy för den typen av uttalanden, om än i deras syn säkert välmenande! Hittills har jag sluppit, men fick kommentaren "om du inte hade haft den där skitvagnen du har så kunde du ha följt med ut i skogen" igår. Inte riktigt samma sak dock. Men skitvagn, bah! Jag är nöjd :) Kram

30-nånting sa...

Haha, ja vi har ju ungefär samma skitvagn så jag vet vad du menar!