måndag 26 januari 2009

Rutinmässigt

Jag har alltid tyckt om rutiner. Även om de kan stå mig upp i halsen ibland tycker jag om att veta i stora drag hur dagen, eller veckan, ska se ut.

Nu har jag hamnat i rutinernas rutin. För er som är intresserade ser våra dagar ut på följande sätt, onsdag som lördag:

Någon gång mellan 6 och 7 är det uppstigning, på med dagens outfit, blöjbyte och amning. När Mira sedan sover passar jag på att äta frukost och duscha.

Hinner vi innan det är dags att äta vid tiotiden får Mira vara nakenfis och ligga lite i babygymet eller mysa med mig på skötbordet. Efter det dånar hon in och sover lite till och någon gång under den tiden passar jag på att äta lunch.

Runt 13 är det dags att äta igen. Då brukar hon vara rätt hungrig så vi sitter ett bra tag. Sedan är det dags för vår dagliga promenad. Det känns viktigt att Mira får frisk luft varje dag och jag måste ju komma i form till bröllopet också.

Väl hemma kanske Mira är vaken en stund. Har jag tur får jag några små leenden innan hon börjar ta sats för att äta. Vid fyra brukar det vara dags igen.

Sedan har vi börjat försöka få henne att äta vid 18 för att sedan få sitt bad eller sin tvättlappstvätt, få på sig sin pyjamas och mysa lite innan vi lägger henne strax efter sju.

Vid 22 är det dags för mat igen och då hoppas jag att hon ska äta sig riktigt mätt och sova sin allra längsta period.

Någon gång mellan 3 och 4 på natten är det blöjbyte och nattamat som gäller och sedan sover hon ungefär tre timmar till.

Och så börjar det om...

Sa jag att jag gillar rutiner? Ibland kan det kännas lite väl rutinartat och samtidigt vill jag ju att Mira ska få in sina rutiner. Jag försöker också komma ihåg att det här schemat lär ändras allt eftersom Lillan blir större. Framför allt kommer hon ju att vara vaken mer och det känns jättekul.

I dag ska vi dock försöka ta oss iväg till öppna förskolan. Det blir något nytt och spännande för oss båda.

2 kommentarer:

Amanda sa...

Låter som en bra rutin. Jag läser med stort intresse och ska försöka härma!

30-nånting sa...

Haha, den funkar faktiskt riktigt bra. Det är ju den här boken vi följer, Gina Fords The new contented little baby book där målet är att Mira ska sova hela natten när hon är ca tre månader. Jag hoppas hoppas att det funkar.