onsdag 7 december 2011

Matmor

En kär vän till mig, vi kan kalla henne Sjöstadsmorsan, som jag lärde känna när vi båda var föräldralediga med våra första barn har precis fått barn igen. På tok för tidigt. Den lilla sparven vägde bara precis över 1,7 kilo och hon är så liten så jag kan nog inte ens förstå hur liten hon är. Nu ligger de på neonatalen och har behov av att få matlådor till sig.

Genast kickar det igång något hos mig. Så i kväll har jag lagat mat precis hela kvällen. Det är exakt samma beteende som när min kära mor opererade hjärtat och jag storstädade hela mammas och pappas hus för jag visste att mamma hade känt sig stressad över städningen innan hon blev dålig.

På något sätt är det som om jag behöver få göra något. Vad som helst. För att känna att jag kan hjälpa till på det lilla sätt jag kan. För att känna att jag gör något och inte bara går och tänker och hoppas.

Så i morgon, då är det leverans för 30-nåntings första matkasse. Vem vet. Det kanske blir succé!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad du är snäll. När vi låg där med Tage kom min pappa med matlådor konstant. Det var så gott med lagad mat när allt man ätit var fil och mackor i några dygn. Hoppas det går bra för den lilla - de är så duktiga på neo så det tror jag med säkerhet att det gör.
Hälsa henne från mig!
//Emm

30-nånting sa...

Ja du vet ju precis hur det är du. Det var väldigt uppskattat! De blir ju kvar ett par veckor till så jag hinner säkert laga lite mer mat...

Erika sa...

Det är klart att det blir en succé! Alla borde ha minst en sån vän som du i sitt liv!

30-nånting sa...

Tack Erika, det var väldigt uppskattat och jag hoppas att jag är en bra vän. Fast egentligen är det ju bara mina vänner som kan uttala sig om det...

e.s sa...

Du är BRA!!!

30-nånting sa...

Tack e.s!