måndag 6 september 2010

Dagisrace

Okej, nu kör vi. Ongen är inskolad och hon älskar verkligen att hänga med de andra barnen på dagis. Dessutom har det visat sig att det bor ett litet busfrö i Mira som jag inte hade någon aning om. Hon hänger på buspojkarna (ja för det är pojkar) så fort de gör något de egentligen inte får.

Däremot vill jag stryka ett fett streck över de två veckorna som har passerat. En inskolning som gjorde att jag var alldeles för lite på jobbet i relation till allt som mina chefer tyckte att jag skulle hinna med. (Hemmamän für alle?) Men nu. Nu är det bara att ge järnet. Jag ska bara få grepp om den här dagislogistiken först. Hur ska jag hinna med mig själv och Miraskrutt på morgnarna så att vi ändå är på dagis i tid? Den nöten har jag inte hunnit knäcka än.

4 kommentarer:

Amanda sa...

Den tråkiga lösningen heter: Fixa allt kvällen innan och gå upp lite tidigare. Packa alla väskor (dagis/jobb), planera dina & hennes kläder (vi har köpt massa nytt billigt extra allt till Felix för man hinner inte tvätta/torka det som behövs på kvällen och det kommer lätt bort saker på dagis som kommer tillbka några dagar senare). Ställ fram allt som går till frukosten. Tvätta/fixa ditt hår på kvällen om möjligt.

Vi lämnar även honom tidigare än vad vi hade tänkt från början för det är enklare att han äter rostis + yoghurt där än hemma. Han blir bara frustrerad/distraherad omkring frukosten hemma, medan han älskar att sitta till bords och mysa med dom andra där i lugn och ro.

30-nånting sa...

Tack för tipsen Amanda, jag absorberar och tar in...

Amanda sa...

Och glöm inte: Tredubbelt av alla småsaker, minst (mockasiner, sockar, vantar, mössor, billigt billigt) för det tar en _jäkla_ tid att leta efter sånt krafs och det försvinner hela tiden. Mer och mer ska dom ju ha på sig också med kylan.

(Det är fan tragikomiskt hur mycket tid och irritation vi slösat på att leta försvunna inneskor, hemma och på dagis.)

30-nånting sa...

Tusen tack för dina tips Amanda. De är mycket värda!