lördag 29 augusti 2009

Kulör


Hej Bullen,

jag är en tjej på 31 jordsnurr som har ett problem. Jag gifte mig för några veckor sedan. Det är inget problem i och för sig, utan snarare jäkligt kul, men den här klänningen jag gifte mig i är det. Jag älskar den! En perfekt partydress som jag känner mig jättefin i men som jag aldrig kommer att kunna använda igen. Inte när den är vit i alla fall.

Jag köpte den på French Connection och den är gjord av polyester. Polyesterchiffong för att vara mer exakt. Min tanke när jag köpte den var att jag skulle färga om den så att jag faktiskt kan fortsätta använda den här klänningen som jag älskar. Men nu har det visat sig att man inte kan färga polyester. Det blir inte bra.

Vad ska jag göra? Ska jag behålla klänningen som den är, aldrig använda den och sedan låta min dotter Mira ha den som utklädningsklänning ? Eller ska jag chansa, försöka färga den och se om det funkar eller om den blir förstörd?

Det här känns ganska jobbigt, så jag är tacksam om ni kan hjälpa mig.
30-nånting

(I det här fallet är det faktiskt tjejen på bilden som har skrivit brevet!)

4 kommentarer:

Jessica sa...

Färga den inte, du kommer med störta sannolikhet att förstöra den. De flesta färgen fäster inte alls på syntetmaterial.

Amanda sa...

Morfar målade skira blomsterrankor i oljefärg över mormors brudklänning. Hon använde den sedan som cocktailklänning.

Men jag skulle inte färga din klänning även om det nu gick. Du vet aldrig när den kan komma till pass, det blir ju allt vanligare med 'white night paries' eller bröllop/dop/fester/minneshögtider/begravningar med vit klädkod.

30-nånting sa...

Jessica och Amanda, jag börjar inse att min briljanta plan inte var så briljant. Jag får behålla den som den är. Synd bara att jag klär så illa i vitt!

Amanda sa...

Bra!
Men det sista håller jag icke med om.