onsdag 17 februari 2010

Bookends

Amanda tyckte att folk skulle göra det här så då gör jag det. Gör det du också vettja.

Som läsare är jag: Precis som när jag ska hyra film, jag väljer ofta det lättsmälta men bär de riktiga pärlorna inom mig länge (när jag väl ger dem en chans).

Som bloggare är jag: Ganska vanlig, lite platt och tråkig men ibland glimrar jag till.

Senast lästa bok: Åsa Larssons Till dess din vrede upphör. Otroligt stark inledning. Jag gillar när böcker fångar mig direkt.

Senast köpta bok/böcker: Lionel Shrivers Dagen efter, Lori Lansens Flickorna, Helena von Zweibergks Tusen skärvor tillit och två helt okej chick-lit böcker. Alla köpta på väg till N.Y. och chick-litten är utläst för länge sedan (se första frågan)

Favoritdeckarförfattare: Jag har alltid varit svag för Val McDermid.

Jag läser allt av: Marian Keyes. Min första chick-lit kärlek.

Jag läser helst inte: Klassiker. Har hittills inte läst någon som berört mig så som andra böcker gjort.

Vid hyllan för fackböcker: undrar jag varför jag står där och drönar

Förutom svenska läser jag gärna: på engelska. Gav mig på Anne på Grönkulla på franska för många år sedan och det tog stopp ganska direkt.

Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: Jag håller på Dagen efter nu och näst på tur står Flickorna eller Tusen skärvor tillit beroende på hur jag känner mig.

Högst upp på min bokönskelista just nu står: En kokbok eller bakbok(?) av Leila Lindholm. Och just det, Skynda att älska av Alex Schulman och Halva liv av Mats Strandberg.

När jag går på antikvariat letar jag alltid efter: Jag går alldeles för sällan, men min Isfolket-samling är fortfarande inte komplett så det ska väl vara någon Isfolketbok i så fall.

6 kommentarer:

Linnea sa...

Oh! Skynda att älska. Rekomenderas varmt av mig.

30-nånting sa...

Vad kul Linnea, nu blev jag ännu mer sugen.

Gunilla Byström sa...

Har precis läst Skynda att älska. MYCKET bra!

30-nånting sa...

Arild, nu måste jag banne mig beställa den där boken.

Tre stycken sa...

Åsa Larsson sopar banan med samtliga svenska kvinnliga deckarförfattare om du frågar mig. Tyckte också att Tills dess din vrede upphör var riktigt bra. Och så älskar jag titeln :-)

30-nånting sa...

Stycket, jag har bara läst ett par böcker av henne. Men har verkligen gillat det jag läst. Måste nog läsa fler.