onsdag 8 juli 2009

Sugar mama

Mira har fått mjölkproteinallergi konstaterad för ett tag sedan. Det kändes inte som någon stor grej förutom att det blir lite besvärligare att ordna mat till henne. Det lär bli en vana som allt annat. Plötsligt finner jag mig läsa på alla innehållsförteckningar för att se om det är något Mira får äta när hon blir större eller inte. Den här typen av allergi växer tydligen bort för de flesta så förhoppningsvis är Mira fri från den innan hon fyller tre.

Däremot skär det i hjärtat när vi försöker ge henne sin ersättning (jag ammar inte lika mycket längre). Vår annars så glada och nöjda tjej spottar och fräser och jag förstår henne. Ersättningen är väldigt bitter och jag tror att det är avsaknaden av mjölk som gör det. Mjölk är ju väldigt sött. Så från och med i morgon är det jag som, medvetet, ger min dotter vaniljsocker i ersättningen. Med berått mod ska jag alltså göra min dotter sockerberoende.

Det känns lätt värt det för att hon ska vara nöjd och belåten!

4 kommentarer:

Amanda sa...

Nä fy så jobbigt.

Vad var symptomen på hennes mjölkproteinallergi?

Jag skulle inte oroa mig för lite vaniljsocker. Es föräldrar har just berättat att dom gav bebis-E konjak (!) mot tandbristningssmärtorna. Å fy helvete tänkte vi och kollade tand-gelen vi just köpt. Högsta beståndsdel: Alkohol. Ho hum.

30-nånting sa...

Symptomen var nässelutslag och kräkning efter att hon fått ersättning. Vi litade inte riktigt på symptomen första gången så vi testade en gång till för säkerhets skull. Mycket duktiga föräldrar, haha.

Och jag har inga problem med att ge henne socker faktiskt - allt blir ju så mycket godare med lite socker på!

Amanda sa...

Hmmm, intressant. Flingan däremot får ofta kaskadkräkningar efter bröstmjölk så nu har vi slutat helt med det. Och utslag, jo...
Hmmm. Toxic mama?
Skönt att det funkar bra med sockret i alla fall. Sockerskräck känns trött. Jag menar, öh hallå, frukt!!

30-nånting sa...

Intressant att han kräks mer efter bröstmjölk än ersättning. Då verkar det ju knäppt att fortsätta amma faktiskt.

Jag slutade faktiskt amma tidigare i veckan när jag insåg att Mira tyckte att det var mysigt, men inte så mycket mer.

Och vaniljsockret har verkligen funkat super. Vi har till och med kunnat dra ner lite på det utan att Lillan reagerar.